Vanliga frågor

Vill du komma i kontakt med oss?

Då föreslår vi att du ringer oss på:
08 673 01 00
Eller skicka e-post till:
Maila butiken Maila verkstaden
Vill du komma i kontakt med oss?

Vanliga frågor

Vad innebär leasing hos MacRent?

Ni är ett företag som vill ha enkel och snabb tillgång till Apples produktsortiment. Vi är en helhetsleverantör för leasing, försäljning, reparationer samt konsultation och har erbjudit detta i över tjugo års tid. Tillsammans gör vi det enkelt, precis så som det ska vara! Vi erbjuder t.ex: Ingen kontantinsats, faktureringsavgift (vid autogiro) eller uppläggnings-/kreditavgift. Kostnadsfria låneenheter om din utrustning är i behov av service. Prioriterad service i vår auktoriserade Apple serviceverkstad för att minimera störningar i din verksamhet. Attraktiv försäkring mot stöld och skada utan värdeminskning. Fast självrisk per skadetillfälle – ej per enhet. Flexibilitet att under leasingperiodern kunna uppgradera till nyare produkter.

Vart är mitt paket?

När du beställt bud på dina produkter från oss, så skickas dessa med Bring inom Storstockholm och via PostNord ut i resten av landet. Genom att använda ditt försändelse-ID (kollinummer) kan du söka upp ditt paket via kuriren. Kontakta oss om du är osäker på vilken budfirma vi skickat dina produkter med eller har några frågor gällande din försändelse. Du når oss på 08-673 01 00. Bring kan du nå på 0770-11 33 00. PostNord kan du nå på 0771–33 33 10.

Kan jag hämta min order?

Ja, du är alltid välkommen till oss på Birger Jarlsgatan 108, 114 20 Stockholm. Vi har öppet vardagar mellan kl. 08-18. Ring oss på 08 673 01 00 om du har några frågor om din order.

Jag har ett företag och vill prata med en säljare, hur gör jag?

Kom förbi vår butik och prata med oss direkt. Vi har öppet vardagar kl. 08-18 och finns på Birger Jarlsgatan 108, 11420 Stockholm. Vi finns också på telefon 08 673 01 00 om du vill slå oss en signal, eller e-posta oss på info@macrent.se om du föredrar. På hemsidan hittar du alla produkter som vi hyr ut och säljer.

Vanliga servicefrågor

Vad kostar en reparation?

Enheter som är utanför garantin har en felsökningsavgift. Enheter som är inom garanti har ingen felsökningsavgift och reparationskostnad. Felsökningsavgiften för Mac och övrig kringutrustning ligger på 950 kr ex. moms. iPhone, iPad och Apple Watch har en felsökningsavgift på 200 kr ex. moms. Om delar krävs för att reparera enheten tillkommer delarna i kostnadsförslaget du får av oss. Du kan antingen välja att neka kommande kostnadsförslag eller acceptera ett reparationsalternativ. Notera att felsökningsavgiften inte kan nekas. Vid varje inlämning felsöker teknikerna din enhet noggrant och utför en fullständig diagnostisering samt (re)kalibrering för att inte missa något annat fel utanför det mest uppenbara, då vi tar ett helhetsgrepp om din enhet. Vi arbetar med samma noggrannhet oavsett garantistatus på enheten.

Vad kostar det att få service på mjukvara?

All mjukvarurelaterad service har en startavgift på 1900 kr ex. moms. Vi bistår med hjälp med t.ex. dataräddning, överföringar, installation av vanligt förekommande programvaror (Microsoft Office, Adobe och liknande), ominstallationer och återställning av mjukvara, rensning virus/adware/spionprogram, säkerhetskopiering, formatering av disk (intern/extern) och liknande. Kontakta oss på 08 673 01 00 om du har några frågor gällande mjukvaruservice.

Hur får jag ett kostnadsförslag?

Du är välkommen att besöka vår serviceverkstad på Birger Jarlsgatan 108 i Stockholm för att få ett kostnadsförslag. En av Apple certifierad tekniker kommer att undersöka din enhet och skicka ett kostnadsförslag, där arbetstid och eventuella reservdelar specificeras. Var beredd på att vara utan din enhet några arbetsdagar under denna process. Kostnadsförslaget kan du använda i kontakt med ditt försäkringsbolag.

Behöver jag boka en tid innan jag kommer in?

Du är varmt välkommen när det passar dig bäst, vi har öppet vardagar kl. 08:00-18:00.

Hur lång tid tar det att reparera min enhet?

Beroende på vilken typ av enhet du har och vilken åtgärd som krävs, så tar det olika lång tid att genomföra servicen. Våra tekniker kommer att ha kontinuerlig kontakt med dig och håller dig uppdaterad under hela reparationen. Vi brukar kunna hålla en kötid på tre arbetsdagar för datorer, iPads och Apple Watch samt övrig kringutrustning. iPhone-enheter kan vi ofta reparera samma dag. När en reparation kräver ej lagerförda reservdelar så ökar reparationstiden med en arbetsdag, då dessa delar beställs från Apple.

Vart kan jag lämna in min enhet för reparation?

Kom förbi butiken vardagar mellan kl. 08-18, eller registrera ditt ärende i förväg på telefon 08 673 01 00. Vi finns på Birger Jarlsgatan 108, 114 20 Stockholm.

Vad ska jag tänka på innan jag lämnar in min enhet?

Ta alltid backup! Du är ansvarig att se till att du har en säkerhetskopia av din enhet. Vi tar alltid bort skal, skärmskydd och liknande vid felsökning. Om du lämnar in en enhet på service så måste Hitta min [enhet] vara bortkopplat på enheten. Apple Watch måste ha borttagen parkoppling. Vi behöver inga lösenord eller lösenkoder för att genomföra de flesta reparationer. Har du problem med mjukvaran inuti enheten och vill att vi felsöker denna, ta tillfälligt bort lösenord och lösenkoder inför ditt besök så att vi tillfälligt kan komma åt mjukvaran under reparationens gång. Lämna inte in väskor, kablar, kringutrustning eller något annat som tillhör din enhet om detta inte är en del av problemet du har med enheten. Om du har dekaler eller klistermärken på din enhet, så försvinner dessa om de sitter på en del av enheten som byts ut.

Vad ska jag tänka på när jag hämtar min enhet?

Tänk på att ha ditt serviceummer och legitimation med dig vid upphämtning. Vi lämnar inte ut något ärende utan giltig legitimation. Om du vill att någon annan ska hämta ut ditt ärende måste vi i förväg veta vem som får lov att hämta ut ditt ärende. Du informerar oss om detta via telefon 08 673 01 00.

Har jag någon förtur i servicekön om jag hyr av er?

Som hyreskund är du alltid prioriterad i vår servicekö.

Har vi med serviceavtal någon förtur i servicekön?

Ni som har serviceavtal har prioritet i vår servicekö.

Kan jag gå före i kön?

Ja, som hyreskund är du alltid prioriterad i vår servicekö. Detsamma gäller er med serviceavtal. Övriga kunder kan betala för en akuttid och därmed ta en genväg i servicekön.

Gör ni reparationerna på plats?

Vi gör alla reparationer på plats hos oss i vår verkstad. Alla tekniker är certifierade av Apple och vi kontrolleras månatligen, samt årsvis, att riktlinjerna följs. Vissa skador på iPhone kräver att vi skickar enheten till Apple för reparation, dock så byter vi skärmar, batterier och andra delar i verkstaden medan du väntar.

Jag har garanti kvar på min enhet, kan jag reparera den hos er?

Du bibehåller garantistatusen på alla Apple-enheter då vi är auktoriserade.

Jag har AppleCare+ på min iPhone och skärmen har gått sönder. Vad kostar det att reparera min iPhone?

Om du har AppleCare+ incidenter kvar på enheten, så ligger kostnaden på 249 kr inkl. moms för ett skärmbyte. Om det inte finns AppleCare+ incidenter kvar, så skickar vi ett kostnadsförslag på reparationen till dig.

Hur hävdar jag som privatperson konsumentköp-lagen?

Svensk konsumentköplag gäller i tre år från det inköpsdatum som är registrerat hos Apple. Konsumentköplagen täcker inte fysisk åverkan. Du hävdar lagen genom att skicka in originalkvitto på din produkt till oss på service@macrent.se. Detta kan ta några dagar att processera. Om du har några frågor om dina rättigheter som konsument så rekommenderar vi att du kontaktar AppleCare på 020‑120 99 71. AppleCare har öppet mån-fre kl. 09:00-19:00.

Hur hävdar vi som företag konsumentköplagen?

Konsumentköplagen gäller endast för privatpersoner. Om du har några frågor om dina rättigheter som konsument så rekommenderar vi att du kontaktar AppleCare på 020‑120 99 71. AppleCare har öppet mån-fre kl. 09:00-19:00.

Min iPhone har gått sönder och jag har garanti kvar på enheten. Hur ska jag klara mig utan min iPhone?

Om din iPhone inte går att reparera medan du väntar, så erbjuder vi en låneenhet utan kostnad för dig tills att servicen på din enhet är slutförd.

Tar ni emot alla Apple-produkter, även tillbehör?

Vi tar emot alla Apple-produkter, förutom de som är 7 år gamla eller äldre med hårdvarufel, då vi inte kan reparera de produkterna. Om du är osäker på om din enhet går att reparera, kontakta oss på 08 673 01 00 eller kom förbi butiken.

Kan ni fakturera mitt försäkringsbolag?

Vi tillhandahåller faktura till företagskunder eller kort- och kontantbetalning i vår butik för dig som privatperson. Fakturan eller kvittot gäller som underlag till ert försäkringsbolag och ni ansvarar själva över ert försäkringsärende.

Kan ni beställa delarna till min service först och så kommer jag in senare med min Mac?

Varje service genomgår en grundlig felsökning och diagnostik. För att göra detta så behöver vi ha Mac:en på plats i vår verkstad. Det rapporterade felet kan ha bakomliggande orsaker än det mest uppenbara. Vi vill säkerställa att enheten inte uppvisar ytterligare fel eller att fysisk åverkan har uppstått som hindrar oss från att reparera enheten. Enkelt sagt så behöver vi ha enheten under uppsikt och vara säkra på att vi har gjort en korrekt bedömning av felet. Är du i stort behov av din Mac så rekommenderar vi akuttid eller att ni hyr en Mac av oss till 50% av veckopriset under service. Ring oss på 08 673 01 00 om du har några frågor.

Får jag låna en iPhone av er under service? Vad kostar det?

Om en iPhone har garanti, är på långtidshyra hos oss eller har AppleCare+, så får du tillgång till våra låneenheter utan kostnad. Ägare till iPhone-enheter utanför dessa kategorier kan få låna dessa mot en kostnad på 360 kr ex. moms. Våra låneenheter är tillgängliga oavsett hur lång tid reparationen tar att slutföra.

Får jag låna en Mac av er under service? Vad kostar det?

Ifall din Mac är på långtidshyra hos oss eller om du har ett serviceavtal med oss, så får du tillgång till våra låneenheter utan kostnad. Ägare till Mac-enheter som inte är på långtidshyra eller täcks av ett serviceavtal kan få låna våra enheter mot 50% av det ordinarie veckopriset. Priset varierar beroende på vilken Mac du lånar.

Kan ni hjälpa mig med att hävda konsumentköplagen trots att jag har handlat min Mac hos en annan återförsäljare?

Ja, vi hjälper självklart till med detta. Förutsatt att du har originalkvittot kvar och det hos Apple registrerade inköpsdatumet är inom tre år. Om du har några frågor om dina rättigheter som konsument så rekommenderar vi att du kontaktar AppleCare på 020‑120 99 71. AppleCare har öppet mån-fre kl. 09:00-19:00.

Hur lång garanti har en Apple-produkt?

Ett år utan MacRent A-Care eller AppleCare+.

Vad är en utbytesenhet?

En utbytesenhet är ny i det avseendet att ingen har använt enheten innan. Det är alltså ingen begagnad enhet som använts tidigare. Av miljövänliga skäl väljer Apple att återanvända vissa komponenter från tidigare enheter och skapa dessa utbytesenheter. Allt som kan förbrukas så som chassi, batteri och skärm är helt nytt. Dessa enheter har kontrollerats noggrant av Apple och ska hålla samma kvalitet som nya enheter i kartong.

Kan ni utföra dataräddning och vad kostar det?

Ja. Dataräddning hos oss kostar 1900 kr ex. moms och ni betalar enbart vid lyckat försök.

Säljer ni reservdelar separat?

Nej, alla delar måste monteras av en Apple-auktoriserad och certifierad tekniker.

Hur fort går det att flytta informationen till en ny dator?

Mängden information avgör hur lång tid en dataöverföring tar. Vi använder oss av utrustning som garanterar snabb överföring av information. Vi hör av oss när överföringen är klar. Om överföringen sker i samband med en service så hör vi av oss när hela åtagandet är klart.

Jag behöver service på min Apple-produkt, hur gör jag?

Kom till oss på Birger Jarlsgatan 108, 114 20 Stockholm och lämna in din produkt. Du kan också ringa oss på 08 673 01 00.