Kontakta oss!

Du kan ringa oss på:
010-330 3000
Våra öppettider är:
Vardagar kl. 08-18

Vanliga frågor

Vad innebär leasing hos MacRent?

Ni är ett företag som vill ha enkel och snabb tillgång till Apples produktsortiment. Vi är en helhetsleverantör för leasing, försäljning, reparationer samt konsultation och har erbjudit detta i över tjugo års tid. Tillsammans gör vi det enkelt, precis så som det ska vara! Vi erbjuder t.ex: Ingen kontantinsats, faktureringsavgift (vid autogiro) eller uppläggnings-/kreditavgift. Kostnadsfria låneenheter om din utrustning är i behov av service. Prioriterad service i vår auktoriserade Apple serviceverkstad för att minimera störningar i din verksamhet. Attraktiv försäkring mot stöld och skada utan värdeminskning. Fast självrisk per skadetillfälle – ej per enhet. Flexibilitet att under leasingperiodern kunna uppgradera till nyare produkter.

Vart är mitt paket?

När du beställt bud på dina produkter från oss, så skickas dessa med Bring inom Storstockholm och via PostNord ut i resten av landet. Genom att använda ditt försändelse-ID (kollinummer) kan du söka upp ditt paket via kuriren. Kontakta oss om du är osäker på vilken budfirma vi skickat dina produkter med eller har några frågor gällande din försändelse. Du når oss på 010-330 3000. Bring kan du nå på 0770-11 33 00. PostNord kan du nå på 0771–33 33 10.

Kan jag hämta min order?

Ja, du är alltid välkommen till oss på Birger Jarlsgatan 108, 114 20 Stockholm. Vi har öppet vardagar mellan kl. 08-18. Ring oss på 010-330 3000 om du har några frågor om din order.

Jag har ett företag och vill prata med en säljare, hur gör jag?

Kom förbi vår butik och prata med oss direkt. Vi har öppet vardagar kl. 08-18 och finns på Birger Jarlsgatan 108, 11420 Stockholm. Vi finns också på telefon 010-330 3000 om du vill slå oss en signal, eller e-posta oss på info@macrent.se om du föredrar. På hemsidan hittar du alla produkter som vi hyr ut och säljer.

Vanliga servicefrågor

Vad kostar en reparation?

Enheter som är utanför garantin har en felsökningsavgift. Enheter som är inom garanti har ingen felsökningsavgift och reparationskostnad. Felsökningsavgiften för Mac ligger på 950 kr ex. moms. Om delar krävs för att reparera enheten tillkommer delarna i kostnadsförslaget du får av oss. Du kan antingen välja att neka kostnadsförslaget eller acceptera det. Notera att felsökningsavgiften inte kan nekas. Vi tar inte ut någon felsökningsavgift för iPhone, iPad och Apple Watch, utan dessa repareras till fast pris.

Vad kostar det att få service på mjukvara?

All mjukvarurelaterad service har en startavgift på 1900 kr ex. moms. Vi bistår med hjälp med t.ex. dataräddning från en Mac, överföringar mellan två olika Mac eller en extern disk till en Mac, samt återställning av macOS. Kontakta oss på 010-330 3000 om du har några frågor gällande mjukvaruservice.

Vad gör ni när ni tar in en Apple produkt för reparation?

Vid varje inlämning felsöker teknikerna din enhet noggrant och utför en fullständig diagnostisering samt (re)kalibrering för att inte missa något annat fel utanför det mest uppenbara, då vi tar ett helhetsgrepp om din enhet. Vi arbetar med samma noggrannhet oavsett garantistatus på enheten. Vi följer Apples riktlinjer för service. Om du har några ytterligare frågor, kontakta oss innan inlämning så hjälper vi dig.

Hur får jag ett kostnadsförslag?

Du är välkommen att besöka vår butik och serviceverkstad på Birger Jarlsgatan 108 i Stockholm för att få ett kostnadsförslag. En av Apple certifierad tekniker kommer att undersöka din enhet och skicka ett kostnadsförslag, där arbetstid och eventuella reservdelar specificeras. Var beredd på att vara utan din enhet några arbetsdagar under denna process. Kostnadsförslaget kan du använda i kontakt med ditt försäkringsbolag.

Behöver jag boka en tid innan jag kommer in?

Du är varmt välkommen när det passar dig bäst, vi har öppet vardagar kl. 08:00-18:00. Företag och organisationer har möjlighet att teckna ett serviceavtal med oss. Ring eller maila oss för att veta mer!

Hur lång tid tar det att reparera min enhet?

Vår servicetid ligger på 3-5 arbetsdagar. Vi erbjuder expresservice för både organisationer, företag och privatpersoner. Kontakta oss om du har några frågor!

Vart kan jag lämna in min enhet för reparation?

Vi finns på Birger Jarlsgatan 108, 114 20 Stockholm. Det är även hit ni skickar era enheter när ni med serviceavtal registrerar ärenden.

Vad ska jag tänka på innan jag lämnar in min enhet?

Ta alltid backup! Du är ansvarig att se till att du har en säkerhetskopia av din enhet. Vi tar alltid bort skal, skärmskydd och liknande vid felsökning. Om du lämnar in en enhet på service så måste Hitta min [enhet] vara bortkopplat på enheten. Apple Watch måste ha borttagen parkoppling. Vi behöver inga lösenord eller lösenkoder för att genomföra de flesta reparationer. Har du problem med mjukvaran inuti enheten och vill att vi felsöker denna, ta tillfälligt bort lösenord och lösenkoder inför ditt besök så att vi tillfälligt kan komma åt mjukvaran under reparationens gång. Lämna inte in väskor, kablar, kringutrustning eller något annat som tillhör din enhet om detta inte är en del av problemet du har med enheten. Om du har dekaler eller klistermärken på din enhet, så försvinner dessa om de sitter på en del av enheten som byts ut.

Vad ska jag tänka på när jag hämtar ut min enhet?

Tänk på att ha ditt serviceummer och legitimation med dig vid upphämtning. Vi lämnar inte ut något ärende utan giltig legitimation. Om du vill att någon annan ska hämta ut ditt ärende måste vi i förväg veta vem som får lov att hämta ut ditt ärende. Du informerar oss om detta via telefon 010-330 3000.

Har jag någon förtur i servicekön om jag hyr av er?

Ja, den enhet som ni hyr eller leasar av oss lämnas in under expresservice. Om du har några frågor, prata med oss i kassan, ring eller maila oss så hjälper vi dig.

Har vi med serviceavtal någon förtur i servicekön?

Ni som har serviceavtal lämnar in reparationer under prioritet.

Kan jag gå före i kön?

Vi erbjuder expresservice till alla våra kunder, oavsett om du är en privatperson, företräder en organisation eller representerar ett företag. Prata med oss i kassan, ring eller maila oss som hjälper vi er vidare.

Gör ni reparationerna på plats?

Vi gör alla reparationer på plats hos oss i vår verkstad. Alla tekniker är certifierade av Apple och vi kontrolleras månatligen, samt årsvis, att riktlinjerna följs. Vissa åtgärder kräver att vi skickar enheten till Apple för reparation. Vi håller kontakt med dig under reparationens gång så att du är trygg i vad som händer med din Apple produkt.

Jag har garanti kvar på min enhet, kan jag reparera den hos er?

Vi reparerar Apples produktsortiment som inom och utanför garanti. Du bibehåller garantistatusen på alla Apple-enheter då vi är auktoriserade.

Jag har AppleCare+ på min iPhone och skärmen har gått sönder. Vad kostar det att reparera min iPhone?

Om du har AppleCare+ incidenter kvar på enheten, så ligger kostnaden på 249 kr inkl. moms för ett skärmbyte. Om det inte finns AppleCare+ incidenter kvar, så reparerar vi din iPhone utanför garanti. Du hittar dagspriset för detta under menyvalet Service > Prislista.

Hur hävdar jag som privatperson konsumentköp-lagen?

Svensk konsumentköplag gäller i tre år från det inköpsdatum som är registrerat hos Apple. Konsumentköplagen täcker inte fysisk åverkan. Du hävdar dina rättigheter under lagen, genom att skicka in originalkvitto på din produkt till oss på service@macrent.se. Detta kan ta några dagar för oss att återkomma. Om du har några frågor om dina rättigheter som konsument så rekommenderar vi att du kontaktar AppleCare på 020‑120 99 71. AppleCare har öppet mån-fre kl. 09:00-19:00.

Hur hävdar vi som företag konsumentköplagen?

Konsumentköplagen gäller enbart för privatpersoner. Om du har några frågor om dina rättigheter som konsument så rekommenderar vi att du kontaktar AppleCare på 020‑120 99 71. AppleCare har öppet mån-fre kl. 09:00-19:00.

Min iPhone har gått sönder och jag har garanti kvar på enheten. Hur ska jag klara mig utan min iPhone?

Prata med oss i kassan, så hjälper vi dig till den bästa lösningen. Du kan också ringa eller maila oss.

Tar ni emot alla Apple-produkter, även tillbehör?

Vi tar emot alla Apple-produkter för reparation. De produkter som är 7 år gamla eller äldre från dagens datum kan vi inte reparera. Om du är osäker på om din enhet går att reparera, kontakta oss på 010-330 3000, via e-posten sales@macrent.se eller kom förbi butiken.

Kan ni fakturera mitt försäkringsbolag?

Vi tillhandahåller faktura till organisationer och företagskunder, eller kort-, Swish- och kontantbetalning i vår butik för dig som privatperson. Fakturan eller kvittot gäller som underlag till ert försäkringsbolag och ni ansvarar själva över ert försäkringsärende.

Kan ni beställa delarna till min service först och så kommer jag in senare med min Mac?

Enkelt sagt så behöver vi ha enheten under uppsikt och vara säkra på att vi har gjort en korrekt bedömning av felet. Varje service genomgår en grundlig felsökning och diagnostik. För att göra detta så behöver vi ha Mac:en på plats i vår verkstad. Det rapporterade felet kan ha bakomliggande orsaker än det mest uppenbara. Vi vill säkerställa att enheten inte uppvisar ytterligare fel eller att fysisk åverkan har uppstått som hindrar oss från att reparera enheten. Ring oss på 010-330 3000 om du har några frågor.

Får jag låna en iPhone av er under service? Vad kostar det?

Fråga oss i kassan vid inlämning, eller ring och maila oss så hittar vi en lösning åt dig.

Får jag låna en Mac av er under service? Vad kostar det?

Fråga oss i kassan vid inlämning, eller ring och maila oss så hittar vi en lösning åt dig.

Kan ni hjälpa mig med att hävda konsumentköplagen trots att jag har handlat min Mac hos en annan återförsäljare?

Ja, vi hjälper till med detta. Vi behöver ha originalkvittot från ditt köp, där du som privatperson står som köpare. Apple beräknar inköpsdatumet och det behöver vara inom tre år. Om du har några frågor om dina rättigheter som konsument så rekommenderar vi att du kontaktar AppleCare på 020‑120 99 71. AppleCare har öppet mån-fre kl. 09:00-19:00.

Hur lång garanti har en Apple-produkt?

Ett år utan MacRent A-Care eller AppleCare+, under Apples begränsade garanti. Kontakta AppleCare på 020‑120 99 71 om du har några frågor gällande dina rättigheter som konsument. AppleCare har öppet mån-fre kl. 09:00-19:00.

Vad är en utbytesenhet?

En utbytesenhet är ny i det avseendet att ingen har använt enheten innan. Det är ingen begagnad enhet som använts tidigare. Av miljömässiga skäl väljer Apple att återanvända vissa komponenter från tidigare enheter och skapa dessa utbytesenheter. Allt som kan förbrukas så som chassi, batteri och skärm är helt nytt. Monteringen av utbytesenheter sker hos Apple. Dessa enheter har kontrollerats noggrant av Apple och ska hålla samma kvalitet som nya enheter i kartong.

Kan ni utföra dataräddning, mjukvaruhantering eller dataöverföring? Vad kostar det?

Ja, vi kan utföra detta. Priserna varierar mellan 1200 kr ex. moms för en återställning upp till 4800 kr ex. moms, beroende på åtgärd. Prata med oss i kassan, ring eller maila oss så hjälper vi dig.

Säljer ni reservdelar separat?

Nej, vi säljer inte reservdelar. Vi kan däremot byta reservdelar mot en arbetskostnad, till exempel om du vill byta layout på tangentbordet. Prata med oss i kassan, ring eller maila oss så hjälper vi dig.

Hur fort går det att flytta informationen till en ny dator?

Mängden information avgör hur lång tid en dataöverföring tar. Vi använder oss av utrustning som garanterar snabb överföring av information. Vi hör av oss när överföringen är klar. Om överföringen sker i samband med en service så hör vi av oss när hela åtagandet är klart.

Jag behöver service på min Apple-produkt, hur gör jag?

Kom till oss på Birger Jarlsgatan 108, 114 20 Stockholm och lämna in din produkt. Du kan också ringa oss på 010-330 3000 eller maila oss på sales@macrent.se om du har några frågor.