Kontakta oss!
010-330 3000
Våra öppettider är:
Vardagar kl. 08-18
Vanliga frågor
Ni är ett företag som vill ha enkel och snabb tillgång till Apples produktsortiment. Vi är en helhetsleverantör för leasing, försäljning, reparationer samt konsultation och har erbjudit detta i över tjugo års tid. Tillsammans gör vi det enkelt, precis så som det ska vara! Vi erbjuder t.ex: Ingen kontantinsats, faktureringsavgift (vid autogiro) eller uppläggnings-/kreditavgift. Kostnadsfria låneenheter om din utrustning är i behov av service. Prioriterad service i vår auktoriserade Apple serviceverkstad för att minimera störningar i din verksamhet. Attraktiv försäkring mot stöld och skada utan värdeminskning. Fast självrisk per skadetillfälle – ej per enhet. Flexibilitet att under leasingperiodern kunna uppgradera till nyare produkter.
När du beställt bud på dina produkter från oss, så skickas dessa med Bring inom Storstockholm och via PostNord ut i resten av landet. Genom att använda ditt försändelse-ID (kollinummer) kan du söka upp ditt paket via kuriren. Kontakta oss om du är osäker på vilken budfirma vi skickat dina produkter med eller har några frågor gällande din försändelse. Du når oss på 010-330 3000. Bring kan du nå på 0770-11 33 00. PostNord kan du nå på 0771–33 33 10.
Ja, du är alltid välkommen till oss på Birger Jarlsgatan 108, 114 20 Stockholm. Vi har öppet vardagar mellan kl. 08-18. Ring oss på 010-330 3000 om du har några frågor om din order.
Kom förbi vår butik och prata med oss direkt. Vi har öppet vardagar kl. 08-18 och finns på Birger Jarlsgatan 108, 11420 Stockholm. Vi finns också på telefon 010-330 3000 om du vill slå oss en signal, eller e-posta oss på info@macrent.se om du föredrar. På hemsidan hittar du alla produkter som vi hyr ut och säljer.
Vanliga servicefrågor
Enheter som är utanför garantin har en felsökningsavgift. Enheter som är inom garanti har ingen felsökningsavgift och reparationskostnad. Felsökningsavgiften för Mac och övrig kringutrustning ligger på 950 kr ex. moms. iPhone, iPad och Apple Watch har en felsökningsavgift på 200 kr ex. moms. Om delar krävs för att reparera enheten tillkommer delarna i kostnadsförslaget du får av oss. Du kan antingen välja att neka kommande kostnadsförslag eller acceptera ett reparationsalternativ. Notera att felsökningsavgiften inte kan nekas. Vid varje inlämning felsöker teknikerna din enhet noggrant och utför en fullständig diagnostisering samt (re)kalibrering för att inte missa något annat fel utanför det mest uppenbara, då vi tar ett helhetsgrepp om din enhet. Vi arbetar med samma noggrannhet oavsett garantistatus på enheten.
All mjukvarurelaterad service har en startavgift på 1900 kr ex. moms. Vi bistår med hjälp med t.ex. dataräddning, överföringar, installation av vanligt förekommande programvaror (Microsoft Office, Adobe och liknande), ominstallationer och återställning av mjukvara, rensning virus/adware/spionprogram, säkerhetskopiering, formatering av disk (intern/extern) och liknande. Kontakta oss på 010-330 3000 om du har några frågor gällande mjukvaruservice.
Du är välkommen att besöka vår serviceverkstad på Birger Jarlsgatan 108 i Stockholm för att få ett kostnadsförslag. En av Apple certifierad tekniker kommer att undersöka din enhet och skicka ett kostnadsförslag, där arbetstid och eventuella reservdelar specificeras. Var beredd på att vara utan din enhet några arbetsdagar under denna process. Kostnadsförslaget kan du använda i kontakt med ditt försäkringsbolag.
Du är varmt välkommen när det passar dig bäst, vi har öppet vardagar kl. 08:00-18:00.
Beroende på vilken typ av enhet du har och vilken åtgärd som krävs, så tar det olika lång tid att genomföra servicen. Våra tekniker kommer att ha kontinuerlig kontakt med dig och håller dig uppdaterad under hela reparationen. Vi brukar kunna hålla en kötid på tre arbetsdagar för datorer, iPads och Apple Watch samt övrig kringutrustning. iPhone-enheter kan vi ofta reparera samma dag. När en reparation kräver ej lagerförda reservdelar så ökar reparationstiden med en arbetsdag, då dessa delar beställs från Apple.
Kom förbi butiken vardagar mellan kl. 08-18, eller registrera ditt ärende i förväg på telefon 010-330 3000. Vi finns på Birger Jarlsgatan 108, 114 20 Stockholm.
Ta alltid backup! Du är ansvarig att se till att du har en säkerhetskopia av din enhet. Vi tar alltid bort skal, skärmskydd och liknande vid felsökning. Om du lämnar in en enhet på service så måste Hitta min [enhet] vara bortkopplat på enheten. Apple Watch måste ha borttagen parkoppling. Vi behöver inga lösenord eller lösenkoder för att genomföra de flesta reparationer. Har du problem med mjukvaran inuti enheten och vill att vi felsöker denna, ta tillfälligt bort lösenord och lösenkoder inför ditt besök så att vi tillfälligt kan komma åt mjukvaran under reparationens gång. Lämna inte in väskor, kablar, kringutrustning eller något annat som tillhör din enhet om detta inte är en del av problemet du har med enheten. Om du har dekaler eller klistermärken på din enhet, så försvinner dessa om de sitter på en del av enheten som byts ut.
Tänk på att ha ditt serviceummer och legitimation med dig vid upphämtning. Vi lämnar inte ut något ärende utan giltig legitimation. Om du vill att någon annan ska hämta ut ditt ärende måste vi i förväg veta vem som får lov att hämta ut ditt ärende. Du informerar oss om detta via telefon 010-330 3000.
Som hyreskund är du alltid prioriterad i vår servicekö.
Ni som har serviceavtal har prioritet i vår servicekö.
Ja, som hyreskund är du alltid prioriterad i vår servicekö. Detsamma gäller er med serviceavtal. Övriga kunder kan betala för en akuttid och därmed ta en genväg i servicekön.
Vi gör alla reparationer på plats hos oss i vår verkstad. Alla tekniker är certifierade av Apple och vi kontrolleras månatligen, samt årsvis, att riktlinjerna följs. Vissa skador på iPhone kräver att vi skickar enheten till Apple för reparation, dock så byter vi skärmar, batterier och andra delar i verkstaden medan du väntar.
Du bibehåller garantistatusen på alla Apple-enheter då vi är auktoriserade.
Om du har AppleCare+ incidenter kvar på enheten, så ligger kostnaden på 249 kr inkl. moms för ett skärmbyte. Om det inte finns AppleCare+ incidenter kvar, så skickar vi ett kostnadsförslag på reparationen till dig.
Svensk konsumentköplag gäller i tre år från det inköpsdatum som är registrerat hos Apple. Konsumentköplagen täcker inte fysisk åverkan. Du hävdar lagen genom att skicka in originalkvitto på din produkt till oss på service@macrent.se. Detta kan ta några dagar att processera. Om du har några frågor om dina rättigheter som konsument så rekommenderar vi att du kontaktar AppleCare på 020‑120 99 71. AppleCare har öppet mån-fre kl. 09:00-19:00.
Konsumentköplagen gäller endast för privatpersoner. Om du har några frågor om dina rättigheter som konsument så rekommenderar vi att du kontaktar AppleCare på 020‑120 99 71. AppleCare har öppet mån-fre kl. 09:00-19:00.
Om din iPhone inte går att reparera medan du väntar, så erbjuder vi en låneenhet utan kostnad för dig tills att servicen på din enhet är slutförd.
Vi tar emot alla Apple-produkter, förutom de som är 7 år gamla eller äldre med hårdvarufel, då vi inte kan reparera de produkterna. Om du är osäker på om din enhet går att reparera, kontakta oss på 010-330 3000 eller kom förbi butiken.
Vi tillhandahåller faktura till företagskunder eller kort- och kontantbetalning i vår butik för dig som privatperson. Fakturan eller kvittot gäller som underlag till ert försäkringsbolag och ni ansvarar själva över ert försäkringsärende.
Varje service genomgår en grundlig felsökning och diagnostik. För att göra detta så behöver vi ha Mac:en på plats i vår verkstad. Det rapporterade felet kan ha bakomliggande orsaker än det mest uppenbara. Vi vill säkerställa att enheten inte uppvisar ytterligare fel eller att fysisk åverkan har uppstått som hindrar oss från att reparera enheten. Enkelt sagt så behöver vi ha enheten under uppsikt och vara säkra på att vi har gjort en korrekt bedömning av felet. Är du i stort behov av din Mac så rekommenderar vi akuttid eller att ni hyr en Mac av oss till 50% av veckopriset under service. Ring oss på 010-330 3000 om du har några frågor.
Om en iPhone har garanti, är på långtidshyra hos oss eller har AppleCare+, så får du tillgång till våra låneenheter utan kostnad. Ägare till iPhone-enheter utanför dessa kategorier kan få låna dessa mot en kostnad på 360 kr ex. moms. Våra låneenheter är tillgängliga oavsett hur lång tid reparationen tar att slutföra.
Ifall din Mac är på långtidshyra hos oss eller om du har ett serviceavtal med oss, så får du tillgång till våra låneenheter utan kostnad. Ägare till Mac-enheter som inte är på långtidshyra eller täcks av ett serviceavtal kan få låna våra enheter mot 50% av det ordinarie veckopriset. Priset varierar beroende på vilken Mac du lånar.
Ja, vi hjälper självklart till med detta. Förutsatt att du har originalkvittot kvar och det hos Apple registrerade inköpsdatumet är inom tre år. Om du har några frågor om dina rättigheter som konsument så rekommenderar vi att du kontaktar AppleCare på 020‑120 99 71. AppleCare har öppet mån-fre kl. 09:00-19:00.
Ett år utan MacRent A-Care eller AppleCare+.
En utbytesenhet är ny i det avseendet att ingen har använt enheten innan. Det är alltså ingen begagnad enhet som använts tidigare. Av miljövänliga skäl väljer Apple att återanvända vissa komponenter från tidigare enheter och skapa dessa utbytesenheter. Allt som kan förbrukas så som chassi, batteri och skärm är helt nytt. Dessa enheter har kontrollerats noggrant av Apple och ska hålla samma kvalitet som nya enheter i kartong.
Ja. Dataräddning hos oss kostar 1900 kr ex. moms och ni betalar enbart vid lyckat försök.
Nej, alla delar måste monteras av en Apple-auktoriserad och certifierad tekniker.
Mängden information avgör hur lång tid en dataöverföring tar. Vi använder oss av utrustning som garanterar snabb överföring av information. Vi hör av oss när överföringen är klar. Om överföringen sker i samband med en service så hör vi av oss när hela åtagandet är klart.
Kom till oss på Birger Jarlsgatan 108, 114 20 Stockholm och lämna in din produkt. Du kan också ringa oss på 010-330 3000.