Vanliga frågor

Vanliga frågor om service

Vanliga frågor om service

Vanliga frågor om service

Vad kostar en reparation?

Vid varje inlämning genomsöker vi din enhet noggrant och utför en fullständig diagnostisering. Denna felsökningsavgift ligger på 200 kr ex moms för iOs och 950 kr ex moms för Mac. Du kan antingen välja att neka kommande kostnadsförslag eller acceptera ett reparationsalternativ. Dessa priser gäller för enheter som är utanför garantin.

Hur får jag ett kostnadsförslag?

Du är välkommen att besöka vår serviceverkstad på Birger Jarlsgatan 108 i Stockholm för ett kostnadsförslag. En certifierad tekniker kommer att undersöka din enhet och skicka ett kostnadsförslag på del och arbete till dig. Var beredd på att vara utan din enhet några arbetsdagar under denna process. Kostnadsförslaget kan du använda i kontakt med ditt försäkringsbolag.

Behöver jag boka tid innan jag kommer in?

Du är varmt välkommen när det passar dig bäst, vi har öppet mellan 08,00-18,00 måndag till fredag. Det går också bra att boka tid för service på tel: 08-673 01 00 eller maila till service@macrent.se

Hur lång tid tar det?

Beroende på vad det är för problem med din enhet tar det olika lång tid, våra tekniker kommer att ha kontinuerlig kontakt med dig och håller dig uppdaterad under hela processen. En ersättningsenhet tar vanligtvis 2-3 arbetsdagar att få och den beställs direkt från Apple. Skärmbyte och batteribyte på iPhones gör vi direkt på plats i vår auktoriserade Apple-verkstad.

Vad ska jag tänka på innan jag lämnar in min enhet?

Se alltid till att ha en back up på din enhet vare sig det gäller din Mac eller iPhone. När du lämnar in din iphone måste även "Find my iPhone" vara avstängt.

Vad ska jag tänka på när jag hämtar min enhet?

Tänk på att ha ditt serviceummer och legitimation med dig vid uthämtning. Vi lämnar inte ut något ärende utan giltig legitimation. Om du vill att någon annan ska hämta ut ditt ärende måste vi i förväg veta vem som får lov att hämta ut ditt ärende.

Har jag någon förtur i servicekön om jag hyr hos er?

Som hyreskund är du alltid prioriterad i vår servicekö.

Kan jag gå före i kön?

Ja, som hyreskund är du alltid prioriterad i vår servicekö. Övriga kunder kan betala för en akuttid och därmed ta en genväg i servicekön.

Gör ni reparationerna på plats?

Alla datorer skruvas på plats, när det kommer till telefoner görs skärmbyte, batteribyte och byte av kamera på plats. Vid andra skador på telefonen kan den skickas direkt till Apple för en utbytesenhet.

Jag har garanti kvar, kan jag reparera min utrustning hos er?

Ja, vi är en auktoriserad Apple verkstad

Jag har Applecare+ och min skärm på min iPhone har gått sönder, vad kostar det att reparera den?

Vid reparation under Applecare+ så betalar man endast en självrisk för displaybytet på 249:- inkl moms.

Hur hävdar jag konsumentköplagen?

Svensk konsumentköplag gäller i 3 år ifrån inköpsdatum och skyddar dig som privat konsument på så sätt att du kan reklamera en produkt och få en gratis reparation eller utbytesenhet ifrån Apple. Du hävdar lagen genom att skicka in originalkvitto på din produkt till oss. Detta kan ta några dagar.

Jag behöver lämna in min telefon på lagning och jag har garanti, hur ska jag klara mig utan telefon medan den repareras?

Vi erbjuder kunder som reparerar sin telefon under garanti kostnadsfri lånetelefon under tiden er telefon lagas hos oss.

Tar ni emot alla Apple-produkter, även tillbehör?

Ja det gör vi så länge de inte är över 7 år gamla och har hårdvarufel, vi kan då inte beställa några delar till dem.

Kan ni fakturera mitt försäkringsbolag?

I de flesta fall betalar du som kund hos oss i butik alternativt på faktura som företagskund, du skickar sedan vidare detta till ditt försäkringsbolag själv.

Kan jag inte komma in med datorn när delen har kommit?

Nej, vi behöver ha datorn inne under hela servicetiden för att kunna göra en fullständig felsökning, samt att delen som beställts inte alltid åtgärdar felet utan en till kan behövas etc. är du i stort behov av din dator rekommenderar vi akuttid/att hyra en dator av oss till 50% av veckopriset under service.

Får jag en lånetelefon/dator under service? kostar det?

Har du garanti, hyr telefonen eller applecare+ på din telefon får du en gratis lånetelefon utav oss. annars kostar det 450 kr oavsett hur lång tid reparationen tar. För dator är det 50% av veckopriset och beror på vilken dator du behöver låna. hyr du din dator hos oss får du en gratis lånedator.

Kan ni hjälpa mig med konsumentköpslagen trots att jag har handlat min dator hos en annan återförsäljare?

Ja, självklart hjälper vi dig så länge du har originalkvitto och inköpsdatumet är inom 3 år.

Vad är en utbytesenhet?

En utbytesenhet är ny i det avseendet att ingen har använt telefonen innan. Det är alltså ingen begagnad enhet som använts förut. Av miljövänliga skäl väljer Apple att återanvända vissa komponenter från tidigare enheter och skapa dessa utbytesenheter. Allt som kan förbrukas så som chassi, batteri och display är helt nytt. Dessa enheter har kontrollerats noggrant av Apple och ska hålla samma kvalitet som dem enheter från en kartong i butik.

Kan ni utföra dataräddning och vad kostar det?

Ja en dataräddning/backup ligger på 1900 kr + moms hos oss.

Säljer ni reservdelar separat?

Nej, alla delar måste monteras av en auktoriserad tekniker.

Hur fort går det att flytta informationen till en ny dator?

Beroende på hur mycket information som ska flyttas till den nya datorn så varierar tiden