“Har du backup?”

blog_icon

Skrivet av MacRent

Det är det första din kompis som är bra på datorer frågar dig när olyckan är framme. Datorn bara blinkar med ett frågetecken på skärmen, mobilen vilar tryggt på havsbotten utanför Fjäderholmarna. Din väska med din iPad i sig fortsatte själv vidare på tunnelbanan. 
Ja, många känner nog igen sig i dessa situationer. Förutom den ekonomiska konsekvensen av trasig eller förlorad hårdvara, så är ju avsaknaden av ditt senaste arbete, dina dokument, bilder, filmer och projekt det som känns värst. Ibland är det förödande.

Våra datorer, ”smarta enheter” och vårt eviga internet har förändrat livet och gjort det lättare och effektivare att leva på många vis. Men med dessa nya superkrafter kommer också ett ansvar - och i det här fallet gentemot dig själv.
Ja, eller nej, men jag hade tänkt ta en backup…

Kan man ta filen med sig in i himlen?

Ja, vad ska man säga? Visst skulle man väl kunna koppla in en extern disk, eller en sån där Time Machine någon gång i månaden. Det är dock svårt att alltid komma ihåg detta.

Som tur var finns det faktiskt väldigt bra tjänster som hjälper till här. Molntjänster är lätta att ställa in och fungerar oftast helt felfritt. Vi tycker dessa underlättar i livet och de fungerar helt automatiskt. Med en molntjänst är du ju inte heller beroende av att din lokala backup-disk och behöver inte oroa dig över skicket på denna.

Vi kommer inte att hinna gå igenom alla molntjänster i denna blogg, men en bra backup tjänst på molnet för vanliga användare kännetecknas av följande:

- Plattformsoberoende - du vill ju kunna nå dina filer från vilket operativsystem som helst.
- Tjänsten ska finnas bakgrunden - med möjlighet att peka ut särskilda foldrar på datorn.
- Kostnadseffektiv med bra storlek på utrymmet.
- Säker – både för ditt konto och för dina filer. Gärna med tvåstegs-autentisering.
- Möjlighet att redigera filer och andra verktyg direkt i tjänsten.

Det finns ett antal populära tjänster som möter ovan nämnda kriterier i dag. Dropbox, iCloud, Microsoft OneDrive och Google One är några alternativ som många känner igen. Microsoft OneDrive och Google One erbjuder ett fullfjädrat ordbehandlings-, kalkyl- och presentations-system och detta underlättar för dem med till exempel viktiga examensarbeten eller pitchar som kan skrivas, skapas och redigeras i webbläsaren.

Apples iCloud erbjuder en webbaserad version av Apples iWork och Dropbox kan editera många filer från de större programvarorna för kontoret. Med iCloud så kan du enkelt backa upp dina filer på skrivbordet och i Dokument-mappen på din Mac, samt ha din iOS-enhet säkerhetskopierad till ditt iCloud konto. Dropbox går att ställa in på så vis att du får en dedikerad mapp på din Mac, där du kan synkronisera filer till ditt Dropbox-konto, i molnet, som i sin tur synkroniserar alla dessa filer ut mot alla ansluta enheter (iPhone, iPad, PC etc).

iCloud är utformat för en användare per konto. Dropbox har stöd för flera användare och fungerar väl för detta med Dropbox for Business.

Här finner du mer information om Dropbox for Business: www.dropbox.com/sv_SE/business

När du ställer in din nya Mac eller iOS-enhet så får du möjligheten att skapa, alternativt logga in på ditt befintliga Apple ID. När du gör detta så får du tillgång till iClouds grundutförande. Det är viktigt att du gör detta direkt vid första uppstart, så att du har en backup på din nya Apple-produkt. Med 5 gigabyte lagring så får du prova tjänsten tills vidare. För en låg månadskostnad så kan du utöka utrymmet och på så vis säkerhetskopiera större mängd information.

Se dock till att du säkerhetskopierar det du behöver. Kontakter är sån sak som många glömmer. Nyckelringen, mjukvaran som lagrar alla dina lösenord på dina iCloud anslutna enheter är också viktig att säkerhetskopiera. Behöver du backa upp alla video:er och bilder så kommer du behöva uppgradera utrymmet för iCloud.

Mer information om hur du uppgraderar ditt iCloud utrymme går att finna här: support.apple.com/sv-se/HT2...

Dropbox, Google One och Microsoft OneDrive är alla bra komplement till Apples iCloud, framförallt om ni ska arbeta i grupp. Dessa tredjeparts-tjänster är att rekommendera då de har hög säkerhet, är tillförlitliga, tillgängliga och är väl beprövade.

Många av dessa tjänster erbjuder någon slags familjedelning, så att ni alla i hemmet kan dela på utrymmet samt så brukar priserna vara snarlika. Det viktiga är att du väljer rätt molntjänst för dig.

Så vad händer när det värsta har hänt?

Låt oss gå tillbaka till katastroferna i början av artikeln. Har du följt våra resonemang i detta inlägg så kan du lugnt återskapa din data till din nya iPhone. Alla dina bilder och dina projekt i din havererade Mac ligger kvar i den molntjänst du valt. Du kommer åt alla filer från dina anslutna enheter eftersom dina dokument och bilder är synkroniserade till Google One, Microsoft OneDrive, Apple iCloud eller någon av en mängd andra alternativ som finns på marknaden.

Vi på MacRent har den specialistkompetens som krävs för att rädda din data om olyckan är framme. Långtidshyr du dina Apple-produkter av oss så får du låna en ersättningsprodukt under servicetiden.

Sist men inte minst! Glöm inte att aktivera ”Hitta min” på din Apple-produkt. Hur du gör detta kan du läsa här: support.apple.com/sv-se/exp...